U svakom segmentu ljudskog djelovanja postoje nekakva pravila ponašanja kojih bi se trebali pridržavati kako nas ne bi smatrali nepristojnima ili loše odgojenima. Većina tih pravila nisu napisana, ali su uvriježena u društvu te ih se pridržavamo kako bi nam svima bilo ugodnije. Na internetu je lako naći članke o raznim temama vezanim za trčanje, od odabira tenisica pa do prehrane trkača, ali malo tko se zanima za osnovna pravila ponašanja prilikom trčanja na javnim površinama koja se nazivaju trkački bonton ili trkačka etika.

Kako bismo mi u Trčaoni primjerom pokazali što je to trkački bonton evo osnovnih smjernica:

#1 Trčanje desnom stranom i preticanje

Uvriježeno je pravilo da se u svim oblicima prometa ljudi mimoilaze desnom stranom. To podrazumijeva i trčanje desnom stranom staze, što je jako važno ako trčimo u grupi ili malo bržim tempom.

Više je razloga zašto:

  • Kako se bliži toplije vrijeme sve je više trkača koji trče na otvorenome ali također i drugih škola i rekreativaca te biciklista. Gdje je puno ljudi i prometa, nastaju gužve.
  • Na stazama za trčanje uvijek trčimo grupno po dvoje u koloni držeći se desne strane i slušamo upute svog trenera. Nema iznenadnih preticanja, iskakanja „da bolje vidim“ jer onda kao grupa postajemo opasnost na stazi za druge trkače te može doći do neugodnih situacija (sudar s brzim trkačima iz drugog smjera, sudar s biciklistima, itd.).
  • Brži trkači uvijek imaju prednost te im moramo ostaviti dovoljno mjesta za preticanje. Kada pretječemo pješake, sporije trkače ili druge grupe uvijek ih pretičemo s lijeve strane. Oni možda nisu svjesni svoje okoline pa ih je bitno upozoriti. Dovoljno je jednostavno i glasno upozorenje „ S desne strane!“ ukoliko trčite sami, u protivnom to će za vas učiniti treneri.
  • Kada dolazimo do kraja staze i planiramo se vratiti istim putem, pravilna rotacija je u smjeru suprotnom od smjera kazaljke na satu. Svakako prije skretanja pogledajte preko lijevog ramena kako ne biste nekome iskočili na stazu.
Ukoliko trčite u većim grupama dovoljnoo je da jedna osoba pozdravi grupu s kojom se mimoilazite.

#2 Pozdravljanje

Ako vidimo da netko trči prema nama, sve dok nije opljačkao banku ili bježi od nekoga, pristojno je kratko pozdraviti ili samo kimnuti glavom. Ukoliko je netko u svom „filmu“ i ne pozdravi natrag nemojte mu/joj zamjeriti jer možda je duboko u svojim mislima. Osmijeh, mini aplauz, navijanje, pozdrav, sve to može mnogo značiti i pomoći nekome tko ima krizu dok trči ali i pokazati povezanost s drugim trkačima iako ih niste nikada upoznali.

#3 Kad priroda pozove

Na neke tjelesne funkcije čovjek ne može utjecati. Ako morate ispuhati nos ili pljunuti, zaustavite se kratko sa strane kako ne bi zadržavali ostale trkače u grupi. Činite to pažljivo kako se ne biste sudarili s drugima.

#4 Zveckanje

Možda na prvu zvuči logično ali nikako nemojte nositi sitan metalni novac ili ključeve po džepovima dok trčite. Iako to možda vama ne smeta, konstantno zveckanje može biti naporno onima koji trče oko vas i uz vas.

Pas treba biti na uzici kako ne bi smetao drugim trkačima.

#5 Trčanje sa psom

Iako ne preporučamo trčanje sa psom u većim grupama, ukoliko se ipak na to odlučite obavezno koristite uzicu i budite pažljivi da to bude kratka uzica tako da psa držite pod kontrolom.

Većina trkača voli pse, ali pas koji je izvan kontrole i koji pretrčava preko drugih trkača je iznimno opasan. Također trčanje desnom stranom se odnosi i na pse. Ako vi trčite desnom stranom, a pas na uzici ode lijevo, to znači da ste zauzeli većinu staze i teško vas je obići. Zato obavezno uzicu držite s desne strane ovisno u smjeru u kojem se krećete.

Važno je naglasiti – kako je za trkače poželjno obaviti sistematski pregled prije ulaska u svijet trčanja, tako je prije uključivanja psa u sportske aktivnosti nužno posavjetovati se s veterinarom.

#6 Dress code

Pošto nam se bliže sve topliji dani, muški trkači često dolaze u iskušenje trčati bez majice, što zbog vrućine, što zbog toga da impresioniraju pripadnice ljepšeg spola. Mi na to kažemo NE!

Svima nam je vruće i svi jednako osjećamo vrućinu stoga radije ponesite bocu vode i namočite majicu i šiltericu kako biste se rashladili. Samo imajte na umu kako odjeća za trčanje ne bi trebala biti pamučna jer se pamuk brzo natopi znojem pa majica postaje mokra i teška. Najbolje su majice od sintetičkih materijala (poliester, mikrofibra, polipropilen) koje ne upijaju puno vode i omogućuju koži da diše, te se brzo suše.

Stoga redovitim dolaskom na treninge, povećati ćete razinu svojih sposobnosti i zategnuti mišiće, a onda ih slobodno pokažite u najboljem svjetlu – na plaži. 🙂

Što prije usvojite trkački bonton to će vama i drugima oko vas trčanje biti ugodnije.

Vjerujemo kako ove kratke upute neće biti teško zapamtiti, a i vaše će trenerice i treneri još stotinjak puta uzviknuti: „Drži se desne strane!“. Pravila ponašanja idu u korist svima koji trče ali i onima koji zajedno s nama dijele javne površine.

Napisao: Dario Terzić, trener Trčaone Zagreb

 

Podijeli tekst na društvenim mrežama: